torsdag 30 augusti 2012

Choklad crème brûlée

Jag bjöd mina arbetskamrater på middag häromdagen. Vi åt rödbetor med chèvre creme och rödvinsbrässerad högrev med mandelpotatiskaka. Det blev en jättetrevlig kväll och jag passade på att prova crème brûlée med choklad i istället för den vanliga vaniljvarianten. Det här receptet är hämtat från systembolagets receptsamling. Ingredienserna är oförändrade men jag har ändrat lite i hur man lagar den, t.ex. använt något lägre temperatur. Betyget blir OK, men jag tycker nog att vanlig vanilj crème brûlée är godare. Ska man ha en chokladefterrätt så tycker jag att min chokladpanna cotta med hallongelé är oslagbar i jämförelse.



Choklad crème brûlée
4 personer

Ingredienser:
2 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl mjölk
75 g mörk choklad, gärna bitter
¾  dl strösocker
4 äggulor

Till bränning:
strösocker

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 140°C. 
  2. Koka upp grädde och mjölk i en kastrull. Smält chokladen (jag smälter under omrörning i micron) och häll i kastrullen. 
  3. Rör ihop socker och äggulor och tillsätt i chokladmjölkblandningen. Låt svalna och sila genom finmaskig sil. 
  4. Häll blandningen i formarna. Tänk på att vispa upp blandningen under tiden så att chokladen inte sjunker till botten och koncentreras till de sista formarna.
  5. Ställ formarna i en till hälften vattenfylld ugnsfast form och grädda mitt i ugnen 60-70 min eller tills de har stannat. Låt svalna och ställ kallt i kylskåp.
  6. Servering: Pudra med socker och bränn ytan med brännare. Till vanilj crème brülée föredrar jag råsocker, men till denna tycker jag att vitt strösocker smakar bäst. Lägg gärna på några hallon, det passar alltid bra till choklad.
St:Johns Commandaria passar bra att dricka till eller en Madeira.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar