torsdag 18 juli 2013

Kärna eget smör

Sedan jag lyssnade på Meny i P1 om smörtillverkning har jag varit sugen på att kärna eget smör. Sverige var tydligen en stor exportör från vikingatiden till slutet av 1800-talet. Det var vikingarna som lärde fransmännen att göra smör! De fick tydligen Normandie för att inte invadera och störa i Paris och de tog kunskapen om smörtillverkning med sig. I Frankrike är det fortfarande Normandie som står ut när det gäller att tillverka franskt smör.



I skolan fick vi göra smör på "vanlig" grädde, men det är egentligen syrad grädde som är grejen. Jag hade tänkt använda crème fraiche först, ev. utblandat med lite grädde. Men efter att ha googlat runt lite beslöt jag mig för att använda grädde blandad med lite yoghurt. Smöret blev jättegott, men nästa gång ska jag antingen låta nedanstående blandning så i rumstemperatur en natt/dag eller använda crème fraiche utblandat med grädde. Det ska bli kul att prova det också. Denna gången tvättade jag smöret riktigt ordentligt, vilket ska förlänga hållbarhetstiden, men jag har även läst/hört att för att få det syrligare så ska man inte tvätta ur kärnmjölken lika noga. Nu räknar jag med att detta ska vara hållbart ungefär två veckor (tror i och för sig att det kommer att vara slut innan dess).

Så här gjorde jag i alla fall.

3 dl grädde
drygt 1/2 dl yoghurt 3%
havssalt efter smak

Jag började vispa en lång stund, och  efter ett tag började kärnmjölken att skvätta. Då hällde jag ut smöret i en finmaskig sil och pressade ut kärnmjölken lite försiktigt. Jag lade över det i en skål, hällde i iskallt vatten och pressade ut (ältade) mer kärnmjölk (med en träsked) och hällde ut det och i med nytt vatten igen.  Sedan mortlade jag lite flinghavssalt och smakade av. Jag tyckte att det blev lite för salt, men då var det bara att skölja ut med lite vatten igen.

Skvättande kärnmjölk med fettklumpar

Smöret är silat, dags att tvätta det.

Tvättning och ältning pågår

Färdigt, toppat med lite flingsalt

Det breddes på en skiva surdegsbröd. För dagen inhandlat på Gateau, men nu ska det snart bli surdegsbak här hemma också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar