måndag 10 september 2012

Fransk chokladtårta till Victoria 18 år

Min fantastiska dotter har fyllt 18 år! Hon har vuxit upp till en riktig skönhet. På födelsedagskalaset började vi med mousserat och snittar som Vickans farmor hade gjort och sedan blev det kakor (som hennes mormor gjorde) och därefter tårta (som jag gjorde).


Vickan ville att jag skulle göra chokladtårta. Så det blev en klassisk Fransk chokladtårta med grädde och hallon till. Den jag brukar göra finns i kokboken "Annas nya mat" och kommer här. Nu håller jag på och tränar på en bröllopstårta så jag ville ta chansen att göra en moussetårta täckt med sugar paste också. Så det blev en sådan också som kommer i ett senare inlägg.



Fransk chokladtårta

Ingredienser:
150 g smör
2 dl socker
150 g mörk choklad
4 ägg, delade i gulor och vitor
1 1/2 dl vetemjöl

Glasyr:
100 mörk choklad
1-2 msk smör

Gör så här:
  1. Börja med att smälta chokladen. Bryt sönder den i bitar och lägg dessa i en djup tallrik med breda kanter. Placera tallriken över en liten kastrull med kokande vatten så smälter chokladen lätt. (Jag värmer istället i micron, genom att köra på full effekt i 15 sek, röra om, ytterligare 15 sek osv. De sista gångerna i micron kör jag endast 5 sek åt gången.)
  2. Rör under tiden smör och socker riktigt poröst.
  3. Lägg sedan i en äggula i taget och rör om noga efter varje.
  4. Häll sedan i den varma chokladsmeten i äggsmeten och rör om. Tillsätt vetemjöl.
  5. Vispa äggvitorna riktigt luftiga och styva. Vänd ner hälften av vitorna i smeten, sedan resten av äggvitorna med lite varsammare rörelser. Smeten behöver inte bli jämn.
  6. Häll smeten i en smörad och bröad springform, smeta ut den ordentligt. Grädda i 175 grader i 30 minuter i min ugn. Den här kakan ska inte bli genomgräddad. Den ska vara alldeles lös i mitten när man provar med en sticka. Låt kakan svalna. Ev. kan man låta den stå upp och ner eftersom den har en tendens att sjunka ihop i mitten.
  7. Glasera med smält choklad som blandats med en klick smör. Smörklicken gör att den färdiga glasyren inte går sönder när tårtan skärs upp. Låt glasyren stelna. Servera ev. med vispad grädde.
Jag lade på en sockerblomma (jag behövde träna på att tillverka dem också till bröllopstårtan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar