måndag 17 oktober 2011

Pepparkakscupcakes

Till advent hade jag tänkt baka cupcakes med en frosting. Nu var jag lite osäker på vilken sorts frosting som är godast till pepparkakssmak så jag testade två varianter; creme cheese respektive lingongrädde.


Jag bakade både minimuffins och lite mer normalstora. Själv föredrar jag minivarianten, då kan man ju t.o.m. ta två. Jag använder alltid muffinsbakplåtar oavsett storlek, annars flyter de ut.

Miniplåt och normalplåt

Pepparkakscukcakes

Ingredienser:

100 g rumsvarmt smör
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk malen kanel
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat

Gör så här:
Rör fett och socker poröst med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning. Rör ner gräddfil eller filmjölk och sist mjölet blandat med kryddor och bikarbonat. Placera muffinsformar i en muffinsform och fördela smeten i formarna. Jag fyller upp helt, eftersom jag vill att de ska bli lite "toppiga" men annars fyller man dem till 3/4. Grädda minisarna i 200 grader ca 7 min och de normalstora i 175 grader i ca 10 min. Känn med sticka när de är klara.

Creme cheese frosting

Ingredienser:

100 g philadelphiaost
60 g rumsvarmt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk saft från pressad citron


Gör så här:
Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft krämigt. Vispa i Philadelphiaosten. Spritsa eller bred på blandningen. Dekorera gärna med något, här tog jag silverkulor. Man kan också färga glasyren med hushållsfärg om man vill men jag lät den vara vit här.


Lingongrädde

Ingredienser:

¾ dl lingonsylt
1 ¾ grädde

Gör så här:

Vispa grädden och blanda i lingonsylten. Garnera muffinsen med lingongrädden. Nästa gång ska jag göra frostingen med frysta lingon, då kan man garnera med lingon också.

Vilken var godast?

Smakpanelen bestående av Fredrik, Peter och jag själv hade lite olika åsikter. Fredrik gillade creme cheesefrostingen bäst och Peter och jag tyckte nog lingongrädden var godast, den var inte lika söt. Men creme cheesen var ju snyggast!

5 kommentarer:

  1. Är dom lika goda som de är fina så kan man äta många!!

    SvaraRadera
  2. Härligt, måste prövas till advent :-).
    Superfina! Vad har du för sprits? Har ingen, så om jag ska handla en vore det bra med ett proffstips!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag använder engångspåsar som man köper på rulle. De ligger på samma ställe som gladpack i affären. Men innan jag lägger i smeten så lägger jag i en tyll (spritsgrejen), de köper man i husgerådshyllan och finns i olika storlekar. Sen fyller man på med frostingen och spritsar på. Lycka till!
    /Carin

    SvaraRadera
  4. Jag kan tillägga att jag nu har köpt spritsar från Strössel och annat och använder dem istället, tillsammans med engångsspritspåse. De tyllar jag köpt har mycket större hål än de som finns i engångspåsarna. Det blir både enklare och snyggare att använda med proffessionella verktyg.
    /Carin

    SvaraRadera