söndag 16 oktober 2011

Spagetti carbonara

Här kommer ett recept på en vanlig pastarätt; spagetti carbonara. Jag gör min på romerskt vis, dvs, med ägg och utan grädde. Jag åt en jättegod Carbonara i Rom på vår bröllopsresa så jag kände mig inspirerad att göra min egna när jag kom hem.



Det var så fint väder idag så vi kunde sitta i uterummet.

Receptet:
100 gram pancetta eller bacon
2 dl riven parmesan (jag river lite extra att ha på efteråt)
2 ägg
ca 400 gram spagetti eller annan pasta
salt
nymalen svartpeppar

  1. Strimla pancettan (eller baconet) och stek det.
  2. Riv parmesanosten fint.
  3. Koka pastan enligt förpackningen, den ska vara al dente (den blir färdig efter att man hällt av vattnet).
  4. Vispa under tiden ägggen och blanda i parmesanen.
  5. Häll av pastavattnen mem häll inte av allt vatten, då blir pastan torr. (Jag brukar ta lite vatten i ett halvlitersmått innan jag häller av det, om jag kan använda att spada med om det skulle behövas.)
  6. Häll på parmesan- och äggblandningen över pastan och rör om. Rör även ner pancettan i spagettin.
  7. Om pastan verkar torr så slå över lite av kokvattnet (om man vill ha grädde i kan man häll i den nu)
  8. Veva några varv med pepparkvarnen (på italienska heter rätten "kolarhustruns spagetti" så svartpeppar är en viktig ingrediens).
  9. Lägg upp i förvärmda tallrikar och strö gärna över lite extra parmesan.
Kan tillägga att det inte går bra att dubbla receptet, då blir den svår att röra om i och äggen koagulerar ojämt. (Jag har nämligen försökt och det blev inte bra:-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar