lördag 22 oktober 2011

Mitt första surdegsbak

Att baka med surdeg har ju blivit jättepopulärt på senare tid. Det finns ju t.o.m. ett surdegshotell på Söder där surdegen kan ta in när man själv åker på semester.

Dags att haka på trenden tyckte jag. Så jag satte igång att göra en surdegsgrund i söndags och igår satte jag själva surdegen och bakade ut den idag.


Vete- och rågsiktssurdegsbröd med aprikoser och hasselnötter

Men vi tar de från början: Surdegsgrunden satte jag efter instruktioner från denna bloggen; Pain de Martin, han har en särskild surdegsskola som jag följde på ett ungefär. Egentligen är det bäst att göra surdeg på ekologiskt rågmjöl, men det fanns inte i affären så jag tog ekologiskt rågsikt istället. Surdeg med vetmjöl jäser tydligen gärna lite sämre så i halvtid klämde jag i liiite honung. Vi har det rätt så svalt hemma så under en av veckans nätter ställde jag burken i ugnen med påslage lampa och då fick den skjuts. Martin skriver både roligt och pedagogiskt och har en massa recept på sin blogg.



Jag satte själva surdegen igår fredag morse.

Enligt detta recept (som är lite eget ihopkok)

Fredag morgon

100 g rågsiktsurdegsgrund
100 g rågsiktsmjöl
200 g vatten

Rör ihop, plasta över och låt stå i rumstemperatur.

Fredag kväll

400 g rågsurdegsgrund (=blandningen från morgonen)
500 g ljummet vatten
400 g vetemjöl special
500 g rågsikt
1 msk salt

250 g aprikoser
200 g hasselnötter

Rör ihop och bearbeta med maskin ca 8 minuter. Lägg sedan i aprikoser och hasselnötter och bearbeta ca 2 minuter. Plasta in och låt stå i rumstemeratur över natten.

Lördag förmiddag


Lördag morgon

Degen har nu jäst till dubbel storlek. Häll ut degen på mjölat och dela upp den i tre delar. Jag gjorde avlånga limpor av dem. Lägg en handduk över. Jag ställde faktiskt in plåten i ugnen med lampan påslagen under jästiden på ca 1,2 h.

Dags för gräddning. Sätt en stektermometer i ett av bröden. Sätt in i ugnen på 275 grader i 10 min, lägg några isbitar på en plåt i nedre delen av ugnen. Sänk sedan till 230 grader och släpp ut ångan. När stektermometern visar 98 grader är brödet färdigt.

Utbakat


Innan ugnen
Det blev gott och det här brödet som har en sötma av aprikoserna passar förstås utmärkt till en Gorgonzola eller en Västerbotten, gärna med ett portvin till. Eller smör, goudaost och en kopp te som jag också provsmakade med. Jag gillar alltid helt nygräddat bröd som fortfarande är varmt, men det här var ännu godare när det hade svalnat. Dock tycker jag att brödet flöt ut lite väl mycket under den andra jäsningen och jag tror att den kan bli lite fastare med mer mjöl, men samtidigt blir det ju mer saftigt med mer vatten. Nästa gång jag bakar just detta brödet ska jag prova med lite grövre mjöl.



Självklart sparade jag lite surdeg som jag matade i fredags så nu är det bara och baka på med den surdegsgrunden. Den kan hålla hur långe som helst om man sköter om den.

I kväll ska vi på vinprovning hos Håkan och Eva. och då blir det nog en limpa jag tar med som värdinnegåva.

Kommentar: Numera tillsatter jag även lite jäst (se Fredag kväll ovan), ca 10-15 gram. Då jäser det mycket bättre.

2 kommentarer: