måndag 31 oktober 2011

Enkel Levain - surdegsbröd

Jag ska baka vidare på min surdegsgrund. När jag bakade förra gången så sparade jag undan lite grundsur och matade den med 1 dl vatten och 1 dl ekologiskt rågmjöl. Nu har den stått i kylen ett tag så jag matade den med ca 1 dl ekologisk rågmjöl och lite mer vatten så att det blev en bra konsistens, i förrgår. I går fick den lite mer mat i form av 100 g ekologisk vetemjöl special och 100 g vatten och jag lät den stå ute i ett dygn.

Så idag (kväll) var det dags att börja baka. Det ska bli en enklare form av Levain som ska innehålla stora bubblor. Jag tar lite hjälp av lite färskjäst eftersom jag inte känner att jag har tid att vänta på jäsningen.

Receptet

Fördeg

100 g surdegsgrund
150 g ekologiskt vetemjöl special
150 g ljummet vatten

Blanda ihop ingredienserna, lägg gladpack över och låt jäsa i ca 9-12 timmar (nu jäste jag inte så länge (endast 6 timar) tvilket är anledningen till att jag använde lite färskjäst i själva degen).

Degen

10 g jäst
450 g ljummet vatten
morgonens fördeg
700 g ekologiskt vetemjöl special
20 g salt (1 msk)

Lös upp jästen i vattnet. Tillsatt surdegen och allt mjöl och kör degen i 6 min. med maskin. Degen är ganska lös, men det ska vara en deg, inte en smet. Tillsätt saltet och arbeta degen i ytterligare 6 min.

Olja in en bunke eller plastlåda (om man har en) och lägg i degen och låt jäsa sammanlagt 3 timmar, vik degen försiktigt in mot mitten var 30 min. tre gånger i bunken, den första gången efter 1 timme. Låt degen sedan jäsa tiden ut i bunken.

Häll ut degen på mjölat bakbord och vik försiktigt ( så att bubblorna blir kvar) ihop den i två bröd och jäs i ca 1 timme och sätt samtidigt på ugnen på 275 grader. När brödet jäst klart, gör ett snitt med en vass kniv och sätt in brödet i ugnen i 15 min, släng in några isbitar i ett kärl på ett ugnsgaller under brödet. (Jag brukar inte slänga in dem på en plåt eftersom det kan göra ett plåtarna slår sig.)

Sänk värmen till 230 grader och släpp ut ångan, sätt i en ugnstermometer. När temperaturen har nått 98 grader är bröden färdiga.

Låt svalna på galler utan bakduk.




Den relativt stora mängden vatten ger stora hål i brödet
 Brödet smakar lite salt, har en hård skorpa och är segt inuti, precis som jag vill ha det. Gott med smör och ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar