torsdag 27 december 2012

Chokladmousse med apelsinkompott bredvid

På annandag jul brukar jag stå för middagen. Jag gör ofta något med fisk, det är gott efter all julmat. Så jag gjorde örtkryddad lax och citronsås enligt detta recept. Till efterrätt ville jag göra något som hade en lite jultuoche så apelsinkräm poppade upp. Så det blev en chokladmousse med apelsinkompott på sidan om. Chokladreceptet kan man smaksätta med likör, havssalt, mint, bär m.m. men nu hade jag ju apelsinkompotten på sidan om så den fick stå för sig själv. Om man gör den med vit choklad så byt ut 1 dl av grädden mot creme fraiche, den blir för söt annars. Den här gången använde jag en kakaohalt på ca 50% och det tyckte jag var precis lagom.

Chokladmousse
ca 5 portioner

100 g choklad av valfri kakaohalt
2 äggulor
2,5 dl vispgrädde

Gör så här:
  1. Värm 0,5-0,75 dl vispgrädde
  2. Smält chokladen och blanda med grädden och låt svalna lite
  3. Vispa resten av grädden ganska fast
  4. Rör ner äggulorna ett i taget i choklad-och gräddblandningen. Om man vill ha i någon smaksättning gör man det nu.
  5. Vänd ner den vispade grädden
  6. Spritsa ner i formarna
  7. Låt stå kallt i ett par timmar
För att få inspiration till en apelsinkompott började jag googla på nätet men hittade ingenting så det var bara att börja prova ut. Generellt är ju en kompott frukt eller bär, socker, vatten och stärkelse. Så här blev mitt recept efter en testomgång och jag tycker att det blev bra med en gång. Om man vill kan man ha i fler fileade apelsinklyftor.

Apelsinkompott
8 st i små IKEA ljusglas

Ingredienser:
2 apelsiner
2-2,5 msk socker
1 dl koncentrerad apelsinjuice
4 dl vatten
2,5 msk potatismjöl

Gör så här:
Pressa saften från en apelsin i en kastrulloch häll i juicekoncentrat och vatten. Koka upp och smaka av med socker. Jag använde ca 2,5 msk. Filea under tiden den andra apelsinen. Lägg i de fileade apelsinerna (eftersom jag skulle ha ganska små portioner så delade jag dem i mindre bitar). Rör ut potatismjölet i lite vatten och rör ner och ge kompotten ett snabbt uppkok. Häll upp i formar och sockra ytan, ställ sedan svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar