tisdag 25 december 2012

saffranstårta med glasskräm, hallon och chokladmousse

Jag gjorde en tårta till julafton också. Det blev en våningstårta den här gången. Den övre räckte gott till drygt 20 personer (16 cm i diameter) som vi var på julafton. Så idag efter restaurangbesöket med större delen av släkten får vi hugga in på nedre delen.



Samma fyllning som häromdagen, dvs, rårödra hallon och glasskräm men jag lade till även ett lager chokladmousse. Det var lite roligt att pappa sa att fyllningen smakade glass innan jag berättade vad den hette!



Denna gången använde jag tre-lika-receptet på tårtbotten och smaksatte förstås med saffran igen. Denna tårtbotten smakar mindre, men är lättare och fyllningarna kommer fram mer. Jag tycker båda varianterna är OK, men detta är väl en mer traditionell tårtbotten utan något fett i. Chokladmoussen blev jättegod. Jag använde ca 2/3 mjölkchokad och 1/3 70% choklad i detta recept. Jag täckte med marsipan (extra vit) och hade även denna gång gjort stjärnor och bokstäver i sockerpasta och målat med silverfärg.



1 kommentar: