lördag 22 december 2012

Jultårta - Saffranstårta med hallon och glasskräm

Jag ville göra en jultårta och tänkte att en tårta med saffran och vanilj skulle vara gott. Hallon måste ju också passa bra till. Så det blev en tårta med saffransbottnar med rårörda hallon och glasskräm som fyllning.




Tårtbotten

Ger en 20cm kaka

Ingredienser:

200 g smör, rumstempererat
2 1/2 dl socker
3 1/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 ägg
0,5 g saffran eller annan smakessens (t.ex. 3/4 tsk vaniljpulver, kakao, några droppar mandelarom etc.)

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 160 grader.
  2. Rör smör och socker pösigt och tillsätt saffran.
  3. Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg.
  4. Blanda mjöl, bakpulver och sikta ner i smeten och vänd sedan ner. Om man vill smaksätta med vanilj eller kakao så blanda det med mjölet.
  5. Häll smeten i en smord form och grädda i ca 40-50 min. I min ugn är den klar efter 50 min. Prova med en sticka för avgöra när den är klar (den ska vara torr). 16 centimetersformen kräver 35 min.

Rårörda bär

Ingredienser:
200 g valfria bär (hallon, jordgubbar, blåbär)
2 tsk marsanpulver
ev lite socker

Gör så här:
  1. Mosa bären med en gaffel och tillsätt marsanpulvret (och ev socker).
  2. Fyll tårtan eller använd till annat bakverk/dessert (För att den ska bli stabbig så bör du ställa in tårtan i kylen en stund nu).

Glasskräm
Glasskräm är inte glass men smakar som vaniljglass.

Ingredienser:
2 dl mjölk
5 msk marsanpulver
2 dl vispgrädde

Gör så här:

  1. Vispa ihop mjölk och marsanpulver till vaniljkräm, ställ in i kylskåpet några minuter för att stelna.
  2. Häll den ovispad vispgrädde i vaniljkrämen och vispa till önskad konsistens. Man kanförstås också vispa gradden först och blanda med vaniljkrämen.
Sedan spacklade jag med hallonsmörkräm, gjord på florsocker, smör, hallonessens och 2 msk hett vatten som gör den lite smidigare. Jag vispar och smakar av under tiden.

Jag täckte med vit marsipan och dekorerade med några målade stjärnor och texten GOD JUL som jag målade med silverfärg.




Jag tycker denna tårtbotten har en god smak, men den är mycket kraftigare än vanliga tårtbottnar som man brukar göra utan smör. Jag ska nog prova ungefär samma smaker men med den vanliga "tre-lika" tårtbotten, men med saffran också förstås. Hallonen ger en friskhet i tårtan och den passar bra med vanilj till. Frågan är om det inte skulle vara gott med ett lager chokladmousse också. Det ska testas!


Jultårta med saffran i och lite julstämning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar