lördag 2 februari 2013

Italiensk glass - hallon

Jag har ingen glassmaskin, men jag har funderat på om man kan använda en mixer istället, så att man tar ut glassen och vispar den då och då. Nu ska jag prova i alla fall. Här är ett grundrecept på italiensk glass, där man ju använder mindre fett än när man gör parfait t.ex. Som smaksättning använde jag hallon (frysta).


Grundrecept Italiensk glass

Ingredienser:
4 st äggulor
100 g socker
2 dl mjölk (standard)
1 dl grädde
2 dl grädde (för smaksättningen)

Gör så här:

  1. Vispa äggulor och socker till en luftig smet i en rostfri kastrull.
  2. Värm försiktigt till strax över (drygt) fingervarmt under ständig omrörning.
  3. Blanda mjölken och 1 dl grädde och tillsätt i omgångar under ständig vispning.
  4. Låt glassmeten svalna helt, kyl den avslutningsvis i kylskåpet.
  5. Smaksättning sker med mosad frukt (ca 2 dl), vanilj, choklad o.s.v. som blandas med 2 dl vispad grädde och sedan vänds ner i blandningen.
  6. Körs sedan i glassmaskin och när glassen är klar placeras den i frysen tills glassen ska ätas.
Ja, som sagt eftersom jag inte har en glassmaskin satte jag in bunken i frysen och lät det frysa på, och när den blivit lite grynig hällde jag ner den i mixern och körde en stund och in i frysen igen. Sen upprepade jag det var 30:e minut, tills den var ordentligt fryst. Det tog ungefär 6 timmar. Det funkade jättebra med den här metoden, det blev inga iskristaller.


Italiensk hallonglass med lite hackad choklas och mandel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar