tisdag 11 september 2012

Moussetårta till Victoria 18 år

Jag gjorde ju tårtorna till Vickans 18-årsdag. Här kommer bilder på den andra tårtan. Egentligen gjorde jag den mest för att ha en tårta att träna på tills jag ska göra en bröllopstårta i slutet av månaden. Jag har bara någon gång innan gjort en tårta med lock och jag har aldrig gjort dekorationer innan.




Jag gjorde chokladbottnar med tre-lika-receptet på 4 ägg. Den blev hög och fin och kunde delas till tre bottnar. Som fyllning hade jag chokladmousse på mörk choklad och hallonmousse. Personligen tycker jag att hallonmoussen kunde vara lite syrligare till chokladen. Sedan spacklade jag tårtan med en smörkräm som jag smaksatte med kakao (man får smaka av tills det smakar som man vill). Därefter jobbade jag med att lägga på ett lock i sugar paste. Det viktigaste med locket är ju att inte kavla för tunt, minst 4-5 mm tjockt ska det vara så man har lite att "dra" av när man ska fixa till locket. dekorationerna var mina första försök, jag ska träna lite till, men jag lade i alla fall på dessa.

2 kommentarer:

  1. Åh vilken fin tårta! Ester tycker att den är jätte-jättefin och ser väldigt god ut...

    SvaraRadera
  2. Tack Jenny och Ester!
    Om ett par dagar kommer en ny tårta.
    Carin

    SvaraRadera