måndag 29 juli 2013

Chokladtårta med dulce de leche och salt chokladmousse

Äntligen dags för en chokladtårta, det har varit så många fruktmoussetårtor på sistone och jag är ju själv egentligen svagast för choklad. Nu testade jag att kombinera recept på tårtbottnar och frosting från två olika bloggar med eget tillägg på fyllning. För första gången har jag också kokat Dulce de leche på konsenderad mjölk. Den lät jag sjuda lätt i 3 timmar.



Tårtbotten kommer från bloggen Bakabaka liten kaka och där finns utförliga beskrivningar på bottnen i olika storlekar. Jag gjorde en 20 cm botten och följde detta recept. Jag tyckte att det var ett jättebra recept och jag kommer definitivt att fortsätta använda receptet när jag gör chokladtårtor i fortsättningen.

Mjuk chokladkaka

165 g smör
300 g socker
2 tsk vaniljessens (jag använde Bourbon vanilla)
3 ägg
265 g mjöl
0,5 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2,5 dl surmjölk (jag tog naturell yoghurt 3%)
70 g kakao

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 180 grader.
  2. Vispa smör, socker och vaniljessens vitt och pösigt.
  3. Tillsätt äggen ett i taget under omvispning.
  4. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med surmjölken och blanda ordentligt.
  5. Grädda i ca 70 minuter.

Fyllning
Som fyllning gjorde jag en chokladmousse på 200 g 55-procentig choklad, 100 g vit choklad och 5 dl vispgrädde (hacka och smält chokladen, värm grädde, blanda, låt stå kallt länge och vispa sedan upp till fluff). Denna smakade jag sedan av med havssalt (som jag malde innan jag började smaka av).  Svårt att säga hur mycket jag tog, men ett par-tre nypor. För min smak ska det vara så mycket salt att jag kan känna det (eftersom jag vet om det), men inte så att det blir dominerande.

Slutligen täckte jag med denna chokladfrosting från Louise spis, vars tårta f.ö. inspirerat mig att göra denna tårta. Det blir mycket frosting, så jag lade på ett rejält lager. Den är riktigt supergod! Jag frös in ett par dl, som jag tänker ha till en efterrätt senare.

Mörk Choklad Frosting

45 g kakao
90 g kokande vatten
340 g rumsvarmt smör
65 g florsocker
en nypa salt
450 g choklad av bra kvalitet

Gör så här:
  1. Börja med att smälta chokladen över vattenbad eller i micron och låt den svalna medans du gör de andra förberedelserna för frostingen.
  2. Blanda samman kakaon med det kokande vattnet i en liten skål. Rör tills kakaon är helt upplöst och det blivit en slät, fin massa.
  3. Rör smöret riktigt vitt och pösigt tillsammans med florsocker och salt med maskin minst 5 minuter på medel hastighet med flatblandaren.
  4. Ta ner maskinens fart till låg och tillsätt den smälta chokladen, kör tills all choklad blivit väl inblandad. Skrapa ner det som åker upp på bunkens kanter med jämna mellanrum.
  5. Tillsätt kakaoblandningen och kör tills frostingen är väl blandad.
OBS! Andra gången jag gjorde denna frosting slog kakao smaken igenom och smakade inte gott, så smaka av frostingen innan man har i kakaoblandningen!


Montering

Jag delade kakan i tre delar (nästa gång ska jag prova om jag får ut fyra delar) bredde på kolakrämen och lite chokladfluff på varje lager. Sedan frös jag tårtan eftersom den skulle ätas en vecka senare. Jag tinade den i kylskåpet över natten. Sedan gjorde jag chokladfrostingen och hade på ett lager dulce de leche överst, sedan in i kylen igen för att stelna. Jag spacklade med lite chokladfrosting för att jämna till (sedan in i frysen några minuter) och täckte den sedan med nästan all frostingen, sedan in i kylen igen för att stelna. Slutligen strösslade jag lite guldpärlor över tårtan.


Två tårtor till After Noon Tea


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar