söndag 27 november 2011

Boeuf bourguignon och syrran med fler som gäster

Igår var min syster Ewa och hennes dotter Sara uppe och hälsade på oss från Linköping. Vickan åkte också upp med dem från Linköping. Vi åkte ut till Barkarby Outlet för lite shopping. Utbudet kan variera mellan gångerna och denna gång hittade vi inte mycket vi ville ha, sämst hittills. Jag köpte i alla fall en drinkbok. Många olika drinkar och även lite drinktilltugg.
Stora boken om drinkar från ICA-förlaget

Sedan åkte vi till Stinsen i Sollentuna och där blev det ett par jeans åt det lite mer klarblå hållet och en grå tröja.

Sen var det dags för middag. Då kom också Pelle (Peters äldsta son) och Eva och Erik (min son) och Maria och Emilio. Jag bjöd på Boefuf Bourguignon och till efterrätt chokladfondant med konjak (och grädde på sidan om).

Jag brukar göra grytan dagen före, steg 1-5 nedan och så fortsätter jag med de återstående stegen dagen efter. Om du använder en järngryta så häll över grytan i ett annat kärl över natten. Annars kan vinet reagera med järnet så att det får en bismak. Här kommer receptet.

Boeuf Bourguignon
Ingredienser
2 kg högrev
smör
2 stora morötter
2 gula lökar
250 g sidfläsk
1 flaska rött vin, helst från Bourgogne, t.ex. Còtes-du-Rhòne (nr. 6018)
Ca 1/2 liter vatten
3 köttbuljongtärningar
4 msk tomatpuré
4 lagerblad
1 tsk timjan
2 vitlöksklyftor
1,5 tskSalt
2 krm svartpeppar
2 påsar steklök
1 msk socker
300 g champinjoner (helst små)
vetemjöl
persilja
syltlök, haricote vertes

Gör så här:

1.    Skär köttet i 3 cm kuber. Hacka löken. Skär fläsket i tärningar.
2.    Stek lite kött i taget i stekpanna och lägg över i en gryta. Stek sedan löken och därefter fläsket och lägg över i grytan.
3.    Skala morötterna och skär dem i slantar och lägg över dem i grytan.
4.    Häll på nästan allt vinet, buljongtärningarna, vattnet, pressad vitlök, tomatpurén, kryddorna och saltet.
5.    Koka upp och låt småputtra i 1,5-2 timmar. Prova att det är mört.
6.    Skala steklöken och fräs i stekpannan, häll över i grytan och låt koka i ca 10 minuter.
7.    Om champinjonerna är större så dela dem i mindre bitar. Stek och häll över i grytan och låt koka i ytterligare 10 minuter.
8.    Smaka av med socker, ytterligare salt och svartpeppar.
9.    Blanda mjöl och lite vin och häll över lite i taget i grytan medan den kokar tills konsistensen är lagom simmigt.

Servera med kokt potatis (eller ris som mannen föredrar), syltlök och haricote vertes.

Vaknade tidigt så nu håller jag på och gör en surdegslevain vars fördeg jag satte igår. Hade tänkt baka i eftermiddag egentligen men eftersom jag ändå är vaken så kan de ju få färskt morgonbröd. Den här gången jäste jag bara en gång i ca 3 timmar och jag hade i lite (20 15 g) jäst i degen. Jag vek degen några gånger under jäsningen precis som jag har beskrivit i receptet, men sedan hällde jag ut degen och vek ihop den till två limpor och gräddade direkt. Så här blev det:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar