söndag 6 november 2011

Min bearnaise

Fredag igår. Peter hade köpt entrecôte och ville ha bearnaisesås till, så han köpte till lite dragon också på min begäran.

Det här är mitt sätt att göra bearnaissås på (vilket inte är det traditionella med det blir bra ändå):

Ingredienser
150 g smör
2 msk hackad charlottenlök (om jag inte har någon hemma tar jag lite mindre gul lök bara)
drygt 1 msk hackad färsk dragon (sommartid finns det i uterummet men det går ju att ta torkad också, i så fall 1,5 tsk )
2 msk vitvinsvinäger
1 persiljekvist (om jag har hemma)
2+2 msk vatten
3 äggulor
några vitpepparkorn
salt och vitpeppar

Gör så här:
  1. Smält smöret i en kastrull.
  2. Lägg det mest av dragonen (spara lite), persiljekvisten, löken, vitvinsvinägern, 2msk vatten och vitpepparkornen i en annan kastrull. Låt koka upp och reducera i princip helt. Det luktar fränt men det är helt i sin ordning.
  3. Häll sedan i 2 msk vatten i kastrullen, vispa och sila vätskan (den får inte vara för varm) över äggulorna i ny kastrull (använd inte aluminiumkastrull), lägg i resten av dragonen.
  4. Värm äggkrämen på låg värme under ständig vispning (det här ska man ju egentligen göra i ett vattenbad, men det funkar ändå bra om man bara vispar hela tiden). Äggkrämen ska tjockna.
  5. Ta bort kastrullen från plattan och droppa i det varma smöret (jag använder en sked först, sen kan man hälla på lite mer), se till att äggkrämen hela tiden tar upp fettet. Smaka av med salt och vitpeppar.

Tänk på att det inte går att värma såsen igen (då skär den sig), så gör den direkt innan servering eller servera den kall.



Sen stekte jag också entrcotên: krydda med salt och nymalen svartpeppar, häll i lite rappsolja och en klick smör i en grillpanna och sätt plattan på högsta värmen. Stek i två minuter på varje sida. Steker man många kan man behöva sänka värmen lite, det blir för hög värme efter ett tag. De blir medium rare på det här sättet.


Jättegott!
 Tomaterna är nästan de sista som har legat och mognat i köksfönstret sedan jag klippte av alla tomater från tomatplantorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar