söndag 20 november 2011

Lussebullar

Det närmar sig advent och dags för lussebullebak. Den här gången gjorde jag de flesta lite mindre så att man orkar mer än bara dem till fikat. Det ska bli en sats till som är av lite större format senare i veckan.

Lussebullar
Ingredienser
50 g jäst för söta degar
175-200 g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 g saffran (2 kuvert)
1/2 tsk salt
1 ägg
2 dl socker
1 1/2 l vetemjöl

Pensling
1 ägg
Garnering
russin

Gör så här
  1. Smula ner jästen i degbunken.
  2. Smält matfettet, häll i saffran och häll på mjölken och värm degspadet till fingervärme, 37 grader.
  3. Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet, ägget, saltet och sockret. Rör tills det har löst upp sig.
  4. Arbeta i så mycket av mjölet att degen blir smidig och släpper bunkens kanter (den ska bli blank). Strö lite mjöl över degen.
  5. Låt den jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 45 min.
  6. Arbeta degen några minuter i degbunken. Ta sedan upp den på lätt mjölat bord och knåda.
  7. Baka ut bullarna. Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper.
  8. Sätt ugnen på 225 grader.
  9. Låt dem jäsa under bakduk till knappt dubbel storlek, 30-45 min.
  • Pensla med uppvispat ägg och tryck i russin.
  • Grädda lussebullarna mitt i ugnen i 8-10 min i 225 grader och om du gjort längder och flätor i nedre delen av ugnen i 15-20 min i 200 grader.
  • 1 kommentar:

    1. Mmmm vad gott det ser ut!! Julstämning, härligt. Jag längtar till nästa söndag då det är första advent och fritt fram... Tack för inbjudan, återkommer om den 3/12 /Jenny

      SvaraRadera