onsdag 2 november 2011

Äppelmuffins

Jag lovade att ta med fikabröd till vårt gruppmöte på jobbet denna vecka så jag bestämde mig för att göra äppelmuffins. Jag har gjort dem förut, både stora och minisar, men den här gången fick det bli stora. Jättegoda och saftiga.



Receptet

Ingredienser

2 ägg
1,5 dl socker
125 g smält smör
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl standardmjölk
1 dl naturell yoghurt eller filmjölk 3%
4 dl mjöl
1-2 äpplen
kanel efter smak
socker efter smak beroende på hur syrliga äpplena är

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Sätt ut formarna i en muffinsform. Skala äpplena och skär dem i småbitar. Lägg dem i en skål och pudra dem med socker och kanel och ställ skålen åt sidan. Jag sockrade ingenting denna gången, jag tycker att det är gott med lite syrliga och de känns goda när man äter dem á naturell.

Vispa ägg och socker ljust och luftigt. Blanda i det smälta smöret och därefter resten av ingredienserna. Häll smeten i formarna och lägg i äppelbitarna.

Grädda normalstora i knappt 15 minuter och minimuffins i dryft 10 minuter, tills de fått färg och är torra inuti när man provar med en sticka.

Jag fyller formarna till bredden så pöser muffinsarna upp och blir toppiga.
Bakade ett rågbröd som syns i bakgrunden i kväll också, men jag har inte smakat på det än, det får jag ta i morgon bitti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar