måndag 7 november 2011

Födelsedagscupcake

Igår tog jag ut min födelsedag lite i förskott eftersom vi var nere i Linköping i helgen och de ville passa på och fira mig då. Jag bakade en cupcake jag tänkte presentera här. Det är en smakkombination av citronmuffin med en chokladtryffelfyllning och hallonfrosting och ett geléhallon uppepå.



Jag blev firad av mamma, pappa, Vickan, Ewa, Pär och Adam. Mamma hade också bakat lite så jag slapp släpa allt från Sockholm.

Receptet på cupcakesen kommer här:

Citronmuffins (grundreceptet är från Leila men jag har ändrat lite för att få mer citronsmak)

Ingrdienser:
100 g smält smör
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl standardmjölk
skalet av 1 citron
0.5 dl citronsaft från citronen
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft (för normalstora muffins, 200 gr för små)
  2. Placera ut pappersformar i muffinsplåten.
  3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst.
  4. Rör ner smör, mjölk, citronsaft och rivet citronskal.
  5. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner i smetern och fyll formarna
  6. Grädda i ca 10-15 min beroende på hur stora de är (kontrollera med en sticka)




Chokladtryffel

Ingredienser:

ca 175 g choklad
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Smält chokladen (i micro eller vattenbad). Värm grädden i en kastrull men låt den inte koka, häll grädden över chokladen och blanda väl. Ställ blandningen kallt (gärna över natt). Vispa den sedan långsamt med elvisp till önskad konsisiens.


Hallonfrosting

Ingredienser:

80 g Philadelfiaost
50 g mjukt smör
200 g florsocker
1 msk vaniljsocker
1,5 msk hallonsaft av frysta hallon
ev. röd karamellfärg

Gör så här:
  1. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker krämigt.
  2. Vispa i Philiadelphiaosten
  3. Ta lite i taget av hallonsaften så att glasyren inte blir för lös. Om den ändå skulle bli lös, så i ta mer florsocker.
  4. Färga ev. frostingen med karamellfärgen

Cupcaken

Gör så här:
  1. Gröp ur muffisen och fyll med chokladtryffeln
  2. Spritsa över hallonfrostingen och dekorera med ett geléhallon
Sen åt vi upp dem och mer kakor och bullar!

2 kommentarer:

  1. Vad fina de ser ut.smarrigt !
    ska göra muffins imorgon tänkte jag så letar efter smarriga recept :),men , jag undrar, måste man gröpa ur dem och fylla med choklad? det funkar väll att ha som vanliga muffins och frostingen uppepå?? :) Tänkte göra med äppelbitar i smeten..

    SvaraRadera
  2. Absolut kan du göra det. Om du vill göra äpplemuffins så har jag ett recept på det också. Kolla etiketten Cupcakes.

    SvaraRadera