torsdag 1 augusti 2013

Krusbärsmarmelad med whiskey

Måste göra något av alla krusbär och provade därför ett recept jag hittade på nätet. (Det florerar på många ställen så jag vet inte var det ursprungligen kommer ifrån). Jag tog vaniljpulver istället för vaniljsocker (halva mängden). Det går utmärkt att använda omogna krusbär, vilket är bra för när de är mogna på busken så har fåglarna kalas på dem. Jag hann lite för sent till min gröna buske i år. Bären är mogna och goda och i princip uppätna av fåglarna. De röda mognar lite senare så det var de jag använde idag.



Krusbärsmarmelad med whiskey

Ingredienser

1 kg krusbär (mogna eller omogna)
1 kg syltningssocker
0,5 msk vaniljpulver
4 msk whisky

Gör så här:
  1. Rensa, snoppa och skölj krusbären.
  2. Kör dem grovt i mixer.
  3. Rör ihop krusbärsröran med sockret och koka upp och låt koka på hög värme i 4 minuter.
  4. Gör ett konsistensprov på en tallrik bredvid. Är marmeladen för lös, koka den lite till.
  5. Ta av från plattan och skumma om det behövs.
  6. Rör ner whiskyn och vaniljsockret.
  7. Häll upp ända till kanten i heta burkar och sätt på det heta locket med detsamma.
  8. Kyl ner så fort det går.
Vi åt marmeladen på scones på ett After Noon Tea vi hade för ett tag sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar