måndag 19 augusti 2013

Fläder- och hallonmoussetårta

Vi hade gäster från Linköping i helgen och då passade jag på att göra en tårta till fikat.

Den här flädermoussen har jag velat göra länge och nu fick jag flädersaft av mamma, så nu passade jag på. Receptet kommer från en ICA-tidning från sommaren 2011. När jag väl smakade av resultatet så tyckte jag inte att det smakade så mycket fläder så jag dubblade mängden flädersaft, ökade på med ett halvt gelatinblad och smakade av med lite Rose's lime. Nästa gång ska jag prova med bara en halv dl socker.



Till botten använde jag Leilas citronbotten fast halverade receptet för att använda till en 20 cm-form. Den blev 4,5 cm hög. Jag gjorde också en hallonmousse som mellanlager. Tårtan är sedan spacklad och dekorerad med citronmarängsmörkräm som jag färgat ljusgul. Sedan blev det lite gurkört och vita mjuka pärlor som dekoration.


Citronbotten

3 st ekologiska ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Skal och saft av 1 citroner
Smör till formen

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smörj formen (jag fodrade också med smörpapper)
  3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  4. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
  5. Blanda vetemjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten.
  6. Rör i saft och skal av citron.
  7. Grädda i ca 30 minuter.


Flädermousse

2,5 gelatinblad
3 äggulor
1 dl socker
0,5 tsk vaniljsocker
1 dl fläderblomssaft
1 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
Finrivet skal från 1 citron
0,5 msk Roses lime

Gör så här:
  1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter.
  2. Vispa äggulor, socker och vaniljsocker pösigt.
  3. Värm saften i en liten kastrull. Ta upp gelatinbladen. Rör ner dem i saften och låt smälta.
  4. Vispa grädden fast.
  5. Blanda äggvisp, grädde. crème fraiche och rivet citronskal.
  6. Rör ner gelatinblandningen i smeten under omrörning.
  7. Ställ i kylskåp för att stelna ca 1 timme, fyll sedan tårtan.



Hallonmousse

1,5 dl saft av passerade hallon
3 gelatinblad
2,5 dl vispgrädde
2,5 msk florsocker

Gör så här:
  1. Lägg gelatinet i vatten
  2. Koka upp hallonen och sila av kärnorna
  3. Smaka av hallonsaften med florsockret
  4. Låt gelatinet smälta i hallonsaften
  5. Häll på grädden och låt stå kallt minst en timme
  6. Vispa upp moussen och fyll tårtan

Montering

Dela tårtbotten i fyra delar (ca 1 cm). Varva bottnar och mousse så att hallonmoussen kommer i mitten. Täck med gulfärgad marängsmörkräm och garnera.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar