tisdag 29 maj 2012

Rabarberpaj

Förra helgen var Pya och Bo här på en fika. Jag gjorde rabarberpaj. Inte den första för i år, jag har gjort paj både på köpta och egna rabarber. Den här gången fick jag rabarber av grannen, våra behöver växa till sig lite grann innan jag tar mer där. Jag gissar att grannens sort är Victoria eftersom det är en gammal trädgård och det var ju de som fanns att köpa då.



Vår sort heter Spangsbjerg och anses vara den "godaste", men jag vet inte om jag känner någon skillnad direkt.

Man kan variera receptet och byta ut en del av vetemjölet mot havregryn och man kan också ha hackade nötter eller kokos i degen. Men de senare alternativen tycker jag passar bättre till äpplepaj.



Rabarbersmulpaj

Ingredienser:
Fyllning:
drygt1 l rabarber (eller 500 g)
1 dl socker
1 msk potatismjöl (mer om du blandar upp med jordgubbar)

Smuldeg:
150g smör
4 msk socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl

Gör såhär:
  1. Dela rabarbern i småbitar (blanda gärna i jordgubbar som variation men totalt samma mängd, men minska då sockermängden), lägg dem i en pajform och strö över socker och potatismjöl.
  2. Skär smöret i småbitar, blanda i socker, vaniljsocker och mjöl. Nyp snabbt ihop allt till en smulig massa. Fördela smuldegen över rabarbern
  3. Grädda i 25 minuter i 200 grader.
Jag brukar ha alternativen vaniljglass och vaniljvisp till. Vaniljglass är gott till, särskilt när pajen är lite varm.


Men just idag var det slut på vaniljglassen i affären så det fick bli grädde istället. Här är pajen med lite jordgubbar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar