onsdag 9 maj 2012

Tre lika - recept på tårtbotten

Ljus tårtbotten

Min farmor fick detta recet av en bagare (som hon läste engelska med på äldre dagar). Jag har också sett att många bloggare använder detta recept för tårtbottnar Principen är att knäcka äggen i ett glas och sedan i två andra lika stora glas mäta upp mjöl och potatismjöl (50-50%) och socker. Bakpulver tillsätts i mjölet enligt principen 1 tsk till 2-3 ägg, 1,5 till 4-5 ägg och knappt 2 tsk till 6 ägg. Överdosera inte med bakpulver, det kan få kakan att blåsas upp varefter den sjunker ihop när man tar ut den ur ugnen. Ska jag vara helt ärlig med propotionerna brukar jag ta lite mindre socker än ägg och lite mer mjöl än ägg.

Ingredienserna är alltså:
ägg (rumstempererade)
lika mycket socker
2/3 mjöl och 1/3 potatismjöl
bakpulver
ev. lite vaniljsocker

Gör så här:
  1. Smörj en springform och fordra med dubbelvikt smörpapper så att den står upp ovanför formen (om du använder mer än 3 ägg). Smörj smörpappret med smör (man behöver inte bröa med något).
  2. Mät upp i tre glas och tillsätt bakpulver i mjölblandningen.
  3. Vispa ägg och socker pösigt minst 5 minuter.
  4. Tillsätt mjölblandningen
  5. Sätt in i nedre delen av ugnen i 150 grader (varmluft, annars lite högre värme) i ca 50-55 minuter för 5 ägg i min ugn. Känn efter med provsticka när den är klar. Öppna inte ugnen under de första 20 minutrarna.
  6. När man tar ut den ur ugnen så lossa kanten och ta bort smörpappret. Spänn på ringen igen. Låt stå  15 minuter. Själp sedan upp den försiktigt på sockrat papper.
  7. Låt svalna, plasta in ordentligt och frys in. Det är sedan enklare att dela på bottnarna när den är halvfryst.
Chokladbotten

Om man vill ha chokladsmak på tårt botten, ersätter jag 1/3 av mjölblandningen med kakao (jag minska både på potatismjöl och vetemjöl).

Rulltårtebotten

Använd 3 små eller 2 stora ägg och grädda på smörpapper i 5 minuter i 225 graders värme. Stjälp  upp på smörpapper och lossa det övre. Fyll med fyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar