tisdag 27 december 2011

Nyår - Äppelchips

Jag håller på och förbereder maten till Nyårsafton, och jag ska redan nu göra ett äppelchips som är ett tillbehör till en av förrätterna.


Jag köpte Granny Smith, de är ju lite syrliga och jag hoppades att det är gott till chips.



Jag kärnade ur och skivade äpplena tunt och lade på en plåt och pudrade över knappt 1 msk florsocker, Jag provade med att sätta ugnen på knappt 100 grader och hade plåten inne i ca 1 timme. De blev jättegoda, men såg lite brända ut, så jag gjorde om proceduren men körde nu på ca 60 grader i 2,5 timmar. Sedan stängde jag av ugnen och gick och lade mig. På morgonen kollade jag dem och de var nu hårda och fina, så ett lägre gradtal under längre tid fungerade bättre.

Måste säga att de verkligen blev förvånansvärt goda, lite syrliga och söta på samma gång. Kan nog vara gott som tilltugg till en drink också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar