torsdag 22 december 2011

Brödbak till julbordet


Idag har vi lite lilljul här hemma. Förutom Peter, Fredrik och jag kommer Vickan, Erik, Maria och Emilio och Farmor Pya och Bosse. Så idag är jag ledig och bakar och lagar lite mat.

Det blir inte ett fullt julbord, det får vänta till Julafton, men det blir julskinka, revbensspjäll, prinskorv, köttbullar, risgrynsgröt, lite lax, rödbetssallad och mimosasallad. Jag får se om jag hinner med en mjuk pepparkaka som vi kan äta med lingongrädde till efterrätt.  Lite julgodis och knäck ska vi nog hinna med också.

Och så bröd som jag precis blivit färdig med. Här kommer det receptet på klassiska hålkakor. De andra recepten kommer lite senare.


Hålkakor

Ingredienser
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 ½ tsk salt
2-3 msk brödsirap eller ljus sirap
1 msk brödkryddor (eller ½ msk anis och ½ msk fänkål)
700 gram eller ca 13-14 dl rågsikt

Gör så här:
1.   Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°. Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut jästen med lite av degvätskan.
2.   Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap, brödkryddor (om du använder hel fänkål och anis stöt dem i en mortel), och nästan allt mjöl. Spara lite till utbakningen.
3.   Arbeta ihop till en deg och knåda med maskin i 3 min eller för hand i ca 6 min. Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
4.   Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den så att gasblåsorna pressas ur. Dela degen i 4 delar. Forma bitarna till runda bullar. Platta eller kavla ut dem till runda kakor, ca 15 cm i diameter. Lägg dem på 2 smorda plåtar. Nagga eller stick kakorna på några ställen med en gaffel. Ta ut ett hål i mitten.
5.   Jäs kakorna övertäckta ca 30 min.
6.   Grädda kakorna i mitten av ugnen i 225°, 12-15 min.
7.   Låt kakorna svalna på galler under bakduk.



Det allra allra bästa är att äta dem när det precis har svalnat så att man kan ta i dem med bara smör. Det är barndom hos mina grannar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar