tisdag 27 december 2011

Julafton hos Melker Andersson

På Julafton hade vi i år bestämt oss för att gå ut och äta, så redan tidigt i oktober bokade jag bord på Villa Godthem. Det verkar vara det enda stället i Stockholm (förutom vissa hotell) som har öppet på Julafton. Äldsta sonen Pelle följde också med. Han kom och hämtade oss i Sollentuna och skjutsade in oss till Djurgården.

Villa Godthem byggdes från början för att vara en privat villa som skänktes till den berömda operasångaren Carl Johan Uddman 1874. Från 1897 har det sedan varit restaurang här och jag var där för ca 15 år sedan och åt en plankstek som Villa Godthem då var mest känd för.

I somras tog F12-gruppen över Villa Godthem så nu är det Melker Andersson och Danyel Couet som driver restaurangen. Man kan tydligen fortfarande äta planstek där. Men vi åt julbord.

Jag

Peter och Pelle

Min första tallrik. Äter inte sill så jag började med olika laxar.
Det var ett gott julbord, det enda jag ångrar är att jag tog för mycket av det varma, jag skulle ha sparat lite mer plats till efterrätterna, de var så goda. Stuvor är en favorit för mig på julbord så några såna fick jag i mig också. Lite kändisspoting blev det också; Melker Andersson var där.

Struvor

Kokböcker av Danyel Couet och Melker Andersson
När vi skulle gå hem fick vi två kokböcker i julklapp. Riktig rolig överraskning! Mycket mätta fick Pelle sedan skjutsa i oss till stan där vi gick till Centralstationen förbi NK och tittade på julskyltningen som blev flitigt fotograferad av utländska turister. På Centralstationen var det i princip öde frånsett några turister även här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar