fredag 23 december 2011

Glaserade revbensspjäll

Revben tycker jag är bland det godaste på julbordet men vi gör dem året runt och då serverar jag dem med potatis, sås, gröna ärtor och äppelmos. Eftersom revbenen kokas blir de väldigt möra och då får jag också en buljong som jag brukar göra såsen på i vanliga fall. Man toppreder buljongen och har i lite grädde, salt och vitpeppar och soja för färgen skull, det blir en jättegod sås!

Glaserade revbensspjäll

Ingredienser
1 kg tjocka revben
1 lök, i klyftor
3 lagerblad
20 svartpepparkorn
1 morot, i bitar
Salt

Glasering:
1 dl honung
2 msk soja
1 tsk salt
1 tsk malen vitpeppar
1 1/2 tsk malen ingefära
2 msk olivolja

Gör så här:
1.    Lägg revbenen i en stor gryta tillsammans med lök, lagerblad, pepparkorn och morot i så pass mycket vatten att det täcker köttet. Salta vattnet väl annars smakar det inte.  Sjud tills köttet känns mört, ca. en och en halv timme. Låt rinna av och lägg sedan i en ugnsfast form eller långpanna. Hit kan man förbereda och glacera senare så att det blir klart lagom tills man ska äta dem.
2.   Smält honungen och blanda med soja, salt, vitpeppar, ingefära och olivolja. Pensla på glaseringen och griljera i ugnen i 200 grader i cirka tio minuter. Pensla gärna med lite extra glasering mot slutet.
Bilden blev så tråkig att jag hoppar över den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar