fredag 5 oktober 2012

Crème ninon - grön ärtsoppa och bruschetta

Den här exklusiva, gröna ärtsoppan med champagne, är en av Tore Wretmans klassiker. Jag har gjort ett recept som är ett hopkok av några olika recept på nätet. Dock blev det mousserat för oss denna fredagskväll och man behöver ju inte heller ha något vin i, den kan vara god ändå.




Crème Ninon

4 portioner

Ingredienser  
300 g gröna ärter (frysta) ca 5 dl
1 dl finhackade schalottenlökar
2 msk smör
1 msk mjöl
1 msk hackad blekselleri
6 dl kraftig hönsbuljong (2 tärningar till 6 dl vatten)
2 dl vispgrädde
2 msk pressad citron
0,5 msk sherry
salt
peppar
champagne efter plånbok (ca1 dl)

Gör så här:
  1. Skala och hacka löken och fräs den i smöret på svag värme tills den är mjuk och syran har försvunnit. 
  2. Rör ner mjölet i lökfräset och tillsätt selleri, buljong, 1 dl grädde, sherry och citronsaft. Sjud i cirka 10 minuter. 
  3. Smaka av med salt, peppar.
  4. Rör ner ärterna och låt dem bli varma. Men koka inte, så behåller de den gröna färgen. Lyft upp ärtorna och mixa dem med lite buljong till en slät massa. På det sättet kan man förbereda soppan. När det är dags för servering så koka upp buljongen, lägg sedan i ärtorna och rör om och sila den. 
  5. Vispa upp kvarvarande grädde lätt och häll ner i soppan (blanda inte). Häll upp i skålar.
  6. Slå i en skvätt champagne eller mousserande vin i tallriken.

Soppan blir lite skummig av champagnen!

Sedan kan man servera diverse tillbehör bredvid eller i. T.ex. grillad kammussla, parmesanchips, parmaskinka, krutonger, bacon etc. Såg att jag tydligen inte lagt ut parmesanchipsen som jag brukar göra, på bloggen, så det kommer snart.

Normalt sett är ju detta en förrätt, men i kväll ville jag ha lite mer matigt tillbehör. Så jag gjorde en bruschetta av surdegsbröd. Dvs. pressade en vitlök i lite olivolja och penslade oljan på brödet. Sedan stekte jag skivorna lite lätt i en grillpanna och lade på prosciutto, en tomat och hyvlad parmesan. Gott!



1 kommentar:

  1. Åh vad gott det ser ut! Trevlig helg önskar jag er! Kram Lillasyster

    SvaraRadera