lördag 7 januari 2012

Nyår - crème brûlée med liten fruktsallad och Baileysgrädde

Vad passar bättre till nyårsafton än en klassisk crème brûlée? För att göra det ännu festligare serverade vi den med en liten fruktsallad med Baileysgrädde också. Hela femrättersmenyn till nyår hittar du här.

Crème brûlée
4 portioner

Ingredienser:
1 vaniljstång
3 1/2 dl grädde
1 1/2 dl mjölk
5 äggulor
1 dl strösocker
4 tsk råsocker

Förutom dessa ingredienser behöver man ungsfasta portionsformar och en gasolbrännare. Jag brukar använda cocotteformar, men den här gången tog jag mindre glasformar istället eftersom det är en fem-rättersmeny och att jag dessutom serverade en fruktsallad till också.

Gör så här:
  1. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Koka upp grädde, mjölk och vaniljen med vaniljfrön. Låt sedan vaniljstången dra i gräddblandningen i 30 minuter. Sätt ugnen på 140 grader.
  2. Vispa äggulor och strösocker
  3. Vispa ner i gräddblandningen och låt dra i ytterligare 30 minuter. Jag brukar sila gräddblandningen så att proteinet som bildar en hinna på gräddblandningen silas bort. Sedan lägger jag i vaniljstången igen, det är främst den som ger vaniljsmaken, inte fröna.
  4. Sila av och häll upp i portionsformar. Grädda i vattenbad 50-70 minuter. Ta ut dem ur ugnen och ställ kallt.
  5. Innan servering; strö över råsocker på varje form och bränn av med brännaren.
Hemligheten med en god brûlée är att vaniljen får dra tillräckligt länge i vätskan.


Liten fruktsallad med baileysgrädde

Ingredienser:
Man kan ju ha vilken frukt som helst, men det vi hade denna kväll var dessa till 8 portioner:
2 sharonfrukter
3 kiwi
1 granatäpple
2 röda äpplen
Honungsmelon
3 dl grädde
ca 3 msk Bailyes
mynta eller citronmeliss
  1. Hacka all frukt i små tärningar (finast med små tärningar när det är en liten sallad tycker jag), äpplena tärnas precis innan servering så att de inte hinner mörkna. Jag behöll de röda skalen, jag tycker att det blir en fin färg.
  2. Lägg upp i portionsformar och dekorera med ett myntablad eller citronmeliss.
  3. Vispa grädden ganska hårt (den blir lösare när man har i Bailyesen). Vänd ner baileys i grädden och smaka av.

Till efterrätten serverade vi ett dessertvin från Chile; Casillero del Diablo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar