torsdag 5 januari 2012

Nyår - liten osttallrik med syltade päron

Vi har en jättetrevlig ostbutik i Sollentuna centrum, där man kan få en osttallrik tillsammans med ett glas vin. Så till nyår beslöt vi oss för att ha en liten osttallrik med ostar från denna butik som rätt nr fyra på femrättersmenyn. Efter butikens rekommendation valde vi dessa ostar och så hade vi syltade päron som tillbehör:

  • Grottlagrad Gruyere, hårdost från Schweiz (min favorit). Enligt ostaffären går den även till rött vin
  • Chabis (getost, Frankrike)
  • La Tur (ko-, får- och getmjölk, Italien)
Till det serverade vi en Chardonnay/Sauvignon blanc som heter Errazuriz, ett chilenskt vin.

Syltade päron

Ingredienser:
3 st päron
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
1/2 dl vatten
2 tsk ingefära färsk riven

Gör så här:
  1. Skala päronen och ta bort kärnhusen. Skär dem i kuber. 
  2. Blanda vatten, socker, ingefära, vaniljsocker och citronsaft och låt päronen koka försiktigt i blandningen ca 10 till 30 minuter (tiden beror på hur fasta päronen är), de får inte koka sönder, känn med sticka.
  3. Låt päronen svalna. Förvara i glasburk i kylskåp.
Jag tycker att om man ska ha päronen till ost så ska såsen vara lite starkare och simmigare. Därför lade jag päronen i en burk efter att de hade svalnat i lagen. Sedan lät jag lagen reducera till ca 1/3 och lät den svalna igen.

Söta små Digestive och Vilmas ekologiska knäcke till.

En del av lagen kokade jag på lite till så att den karmelliserades. Jag tyckte att de blev ett gott tillbehör till osten, lite starka av ingefäran men jättegoda, citronen kompletterar smaken. Jag klippte ner den och lade dem i florsocker så att de inte skulle klibba ihop.


Jag har provat att koka päronhalvor som en efterrätt. Men jag tycker lagen blev lite för söt, så lite mindre socker och mer citron funkar nog bättre när man ska äta päronhalvor. Serveras förstås med glass eller grädde till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar