lördag 4 februari 2012

The SPA på Tylösands hotell

I söndag var det dags för mig att få min födelsedagspresent från Peter. Jag fyller ju i november, men nu var tiden då det passade bäst och den som vänta på något gott... Jag fick en förtitt på behandlingarna för ett tag sedan.

Jag har hela tiden varit ovetande om vart vi skulle någonstans, men jag hade prickat för några behandlingar som jag fick välja på ur en broschyr (där SPA-namnet var raderat).

I söndags var väskorna packade och vi åkte iväg vid tiotiden. Jag visste att vi skulle söderut eftersom vi hade bestämt att vi skulle lämna av Vickan i Linköping. I Linköping fick jag veta att vi hade rätt långt kvar att åka, nämligen till Tylösand och Gessles hotell och SPA. 

Utsikt från rummet
Vi fick bo i den nya delen som heter Strandhuset. Fräscht och trevligt rum, med en fantastisk utsikt. Vi såg ju inte så mycket av utsikten på kvällen men desto mer på morgonen. Efter en god frukost (med omelett á la minut) var det dags för min första behandling:

"AYURVEDISK SHIRODARA
En oslagbar anti-stressbehandling med huvudmassage, handmassage och fotmassage.
Efter massagen följer ca tjugo minuters oljeström med ljummen sesamolja över pannan och håret.
Den närande oljan sitter med fördel kvar i håret ett par timmar. Du får ett schampo och oljan som
har använts med hem. En ren njutning för kropp och själ."

Behandlingen innebar att jag hade olja i håret resten av dagen så det var lite besvärligt att skydda kläderna när vi skulle ut sen. Dock känns håret fortfarande mjukt efter tre tvättar. Som det står i beskrivningen fick jag med mig olja och schampo hem så jag ska snart göra om det hemma. Jag fick också tips om att man kan blanda olja med lite salt och använda det som kroppspeeling. Eftersom det var en ayurvedisk behandling började hon med att ställa lite olika frågor och sedan kom vi fram till att jag var personlighetstypen PITTA. Vill du själv göra ett test, kan du göra det här.

Sen beslöt vi oss för att gå ut på en promenad längs stranden. Det var strålande solsken och vattnet glittrade i solen. Rätt så kallt, men det märktes ändå att vårsolen värmde en del. Det är väldigt speciellt att gå på en sandstrand mitt i vintern, man är ju van vid att det ska vara sommar och varmt då. Sanden, isen och vattnet bildade många häftiga formationer som vi fotade flitigt båda två.







Sen var det dags för lunch. Peter hade bokat ett tvånätterspaket, och då ingick två middagar, två frukost och en lunch. Maten var god som helhet, men den här helgen var det inte fokus på maten så jag har inga bilden på den. På kvällarna satt vi och åt i Akvarellen och båda gångerna bredvid brasan. Mysigt.

Efter lunch gick på relaxavdelningen där vi låg och läste iförda våra badrockar och sedan var det dags för en ny behandling:

"ANSIKTSBEHANDLING AROMA ANTI-AGE
I denna underbara ansiktsbehandling för kvinnor 40+ märker man synliga resultat efter bara en behandling. Med hjälp av en speciell massageteknik som stimulerar reflexzoner i ansiktet får vi en naturlig face lift-effekt. Behandlingen ger dessutom ökad cirkulation och lyster. I behandlingen ingår en lätt ryggmassage, rengöring, peeling, ögonbrynsplockning, en lång härlig ansiktsmassage och avslutningsvis en aktiv mask."

Den var mycket skön, men om jag åker på SPA en gång till så tror jag att det räcker med en behandling, det finns så mycket annat att göra på ett SPA. T.ex. olika gympass och alla pooler man kan bada i.

Sen dags för middag och sedan sussade jag hela natten till kl. 9, och då blev det bråttom för frukosten serverades "bara" till kl. 9:30. Visar att jag började koppla av rejält när jag sov så länge.


Varm utomhuspol som det ångade ur även om det inte syns på bilden

Vi utnyttjade SPA:et även denna förmiddag genom att bada på relaxavdelningen och även att gå i ett varmt bad utomhus. Häftig upplevelse att bada i varmt vatten utomhus med minusgrader i luften, dessutom med en fantasktisk utsikt över strand och hav. På tisdagsförmiddagen var det dessutom inte mycket folk alls så i just denna poolen var jag helt ensam största delen av tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar