måndag 4 november 2013

Chokladsnittar med kardemumma

Grundreceptet till de här snittarna är hämtat från Sju sorters kakor, men jag provade med att lägga till kardemumma. Åt något liknande på Rosendals trädgård och blev inspirerad. Jag stöter kardemumman i en mortel och en del stöter jag inte fullt så fint, det är gott med några frön som är lite större. Jag tror att de enligt ursprungsreceptet ska vara hårda, med jag gräddar de lite mindre så att de blir något sega, vilket jag tycker är godare.

Chokladsnittar med kardemumma


Chokladsnittar med kardemumma
Ca 60 st

200 g smör
2,5 dl socker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2-3 tsk stött kardemumma
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker (eller halva mängden vaniljpulver)
1 ägg
Pensling och garnering
1 ägg
Pärlsocker eller rörsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Dela degen i 4 delar. Forma dem till rullar och lägg dem på två plåtar. Platta till rullarna något. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker eller rörsocker eller båda.

Grädda mitt i ugnen ca 12-13 minuter. Skär dem i 2 cm breda, sneda bitar.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar