söndag 10 november 2013

Pulled pork

Jag har gjort pulled pork några gånger och jag tycker alltid det blir så smaklöst. Men man får helt enkelt krydda upp det lite mer när det gått färdigt. Av de recept jag provat så tycker jag detta är godast; Tina Nordströms recept med hennes "hojsansås" som tillbehör. Till det serverar jag coleslaw, tortillabröd, gräddfil och majs. Tina serverar citronpannkakor till men de har jag inte provat ännu.

Pulled pork
Antal portioner:   4
Ingredienser
1 kg  fläskkarré
2-3 dl  barbecuesås
0,5 msk  paprikapulver
2 krm  cayennepeppar
2 msk  olivolja

Hoisinsås
0,5 dl  tahinipasta
3/4 msk  japansk soya
1 tsk  sesamolja
0,5-1 tsk  sambal olek
3/4 msk  kaffe
1 msk  vitvinsvinäger
1 msk  ljus sirap
2 msk  mirin

Gör så här:
Lägg köttet i en gryta, häll över barbecuesåsen, olivolja, paprikapulver och cayennepeppar. Sätt ugnen på 110 grader. Sätt in grytan i ugnen när tänderna är borstade och gå och lägg dig. Efter ca 9 timmar tar du ut den. Dela med två gafflar och blanda med såsen i grytan.

Sås: Blanda allt i en skål, klart. Ställ åt sidan.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar