fredag 26 april 2013

Lammstek

Jag gör lammstek som jag alltid har gjort. Får se om jag ska förnya mig, men det får bli nästa gång.



Ta ut steken ur kylskåpet, öppna förpackningen och låter den torka till och bli rumstempererad. Nu för tiden köper vi alltid urbenad lammstek, jag har faktiskt inte sett till några med ben på sistone.

Sedan oljar jag in steken med lite rappsolja och gnider in den med vitlök. Jag sätter in några vitlökar under skinnet. Kryddar sedan med salt, vitpeppar, rosmarin och rivet citronskal.

Sedan bryner jag den och öser med smör så att det blir en fin yta. Därefter in i ugnen på 125 grader tills innertemperaturen är ca 62-65 grader. Den går naturligtvis att öka på värmen i ugnen. Det går fortare men jag tycker alltid det blir saftigare med en lägre temperatur.

Köttet är svagt rosa men lyckades inte fånga det på bild tyvärr.
Jag tycker egentligen att potatisgratäng är godast till med idag blev det en tomat- och avokadosallad istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar