lördag 28 december 2013

Hallon- och passionsfruktsmoussetårta

Annandagsmiddagen bestod av inkokt lax med potatismos och gröna ärtor. Emilo (4 år) tyckte potatismoset var det godaste han ätit. :-)

Till efterrätt blev det tårta.




Tänkte testa att göra en ny tårta på fruktmousser gjorda på italiensk maräng. Jag gjorde först två satser italiensk maräng som jag vägde upp att använda i de båda mousserna. Tårtbotten är gjord på tre-lika-botten med 3 ägg i en 24 cm form, som jag delat i två delar. Kärnan är passionsmousse med hallonmousse på utsidan.


Passionsfruktsmousse
275 g passionspuré
300 g italiensk maräng
3,5 dl grädde
5 gelatinblad
 

Gör så här:
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten minst 10 minuter
Gör den italienska marängen och blanda med purén.
Ta upp gelatinbladen ur vattnet och låt det vatten som finns kvar på bladen följa med.
Värm gelatinet till 45-50 grader och häll ner det i marängblandningen och blanda väl.
Vänd ner den vispade grädden med en slickepott till en lätt och luftig mousse.

Jag frös in passionsfruktsmoussen i två 15 cm formar (ca 300 g i varje).
 

Hallonmousse

400 g hallonpuré, av 500 g hallon
5 st gelatinblad
2 tsk citronsaft, pressad
2 dl vispgrädde
300 g italiensk maräng, (ca 1 liter)

Gör så här:
Gör den italienska marängen. Lägg gelatinbladen i kallt vatten 10 min. Passera hallonen genom en finmaskig sil till en puré och blanda med marängen. Lyft upp och smält dem med citronsaften på svag värme. Rör ner i hallonpurén. Vispa grädden fast och vänd ner.

Jag lade ihop tårtan med passionsmoussen i mitten och hallonmoussen ytterst. Dekoren fick bli lite enkel denna gången, spritsad vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar