söndag 16 juni 2013

Studenttårta

Min dotters studenttårta bestod av tre våningar och räckte gott och väl till gästerna som var drygt 30 personer.

Studenttårta

Jag gjorde bottnarna efter tre-lika-receptet med smaksättning av lite vaniljpulver. Jag ville ha dem ganska låga så jag gjorde dem lite mindre än vanligt (160 graders ugnsvärme):

16 cm formen - 2 ägg
20 cm formen - 3 ägg
24 cm formen - 5 ägg

Fyllningen blev ett lager passionsmousse och ett lager skivade jordgubbar och limemousse över det i samma lager. Jordgubbar kände jag är ett måste i studenttider. Jag täckte med marsipan och gjorde dekorationer och studentmössa i flowerpaste.

Viktoria skär upp tårtan





Jag passade samtidigt på att prova att göra marängsmörkräm att spackla tårtan med innan jag täckte den. Den här smörkrämen ska vara väldigt bra att spritsa cupcakes ed och den går bra att frysa också Jag använde ett recept från bloggen Baka, baka, liten kaka.

Marängsmörkräm

För att spackla 3 normalstora (ca 24 cm i diameter) tårtor behövs:

Ingredienser
4 äggvitor (ca 150 g)
3 dl strösocker
Saft av 1 citron
350 - 400 g mjukt smör

Gör så här:
  1. Blanda äggvitor, strösocker och citronsaft i en rostfri bunke.
  2. Vispa marängen kraftigt över kokande vattenbad tills den uppnår cirka 65 grader. Marängen ska tjockna och sockerkristallerna ska ha smält.
  3. Tag av marängen från värmen och vispa med hög hastighet tills den svalnat. Detta skede tar åtminstone 10 minuter. Tillsätt smöret i omgångar under långsam omrörning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar