söndag 26 maj 2013

Rabarberpaj med mandelmassa serverad med vaniljparfait och mandelflarn

Jag skördade mina rabarber för första gången i helgen så lördagens efterrätt blev rabarberpaj i portionsformar. Vi var totalt 10 personer och rabarberblandningen räckte precis men det blev lite smuldeg över. Jag gjorde ju en rabarberpaj på känn för några veckor sedan, men nu har jag provbakat några gånger och kommit fram till detta recept.




Jag serverade med vaniljparfait och ett mandelflarn.

Rabarberpaj
10 cocotteformat

Fyllning
1 kg rabarber (ca 2 liter)
2 msk potatismjöl
8 msk socker

Smuldeg
5 dl vetemjöl
1 msk kardemummakärnor
225 g mandelmassa
225 g smör eller margarin
100 g mandelspån

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
  2. Stöt kardemummakärnorna.
  3. Skölj, ansa rabarbern och skär i småbitar om du ska göra paj i portionsformar, annars lite större bitar. Lägg rabarbern i en bunke. Blanda socker och potatismjöl och häll på rabarbern och blanda.
  4. Fördela rabarbern i portionsformarna.
  5. Blanda mjöl och matfett.
  6. Riv mandelmassan grovt.
  7. Finfördela mandelmassan i mjölblandningen till en smulig massa. Blanda i mandelspånet och kardemumman. Fördela smuldegen över rabarberbitarna.
  8. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Till denna efterrätt serverade vi Sauternes  - La Cave d’Augustin Florent 2010, som passade alldeles ypperligt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar