lördag 24 mars 2012

Choklad Cup Cake

De här choklad cup caken gjorde jag också till dagens After Noon Tea.


Chokladmuffins

Ingredienser:
50 g kakao
2 ½ dl hett kaffe
150 g rumsvarmt smör
225 g strösocker
2 stora ägg
3 tsk vaniljsocker
200 g vetemjöl
1/4 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
100 g hackad mörk choklad

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader (ej varmluft).
  2. Rör samman kaffet med kakaon i en skål och ställ det att svalna i kylen.
  3. Vispa smör och socker pösigt i en bunke, gärna i maskin. Blanda ner ett ägg i sänder under vispning. Tillsätt vaniljsockret.
  4. Blanda mjöl, salt, bakpulver och bikarbonat. Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten tillsammans med kaffemixen i omgångar och rör ordentligt mellan varje tillsats.
  5. Vänd ner den hackade chokladen.
  6. Ställ muffinsformar i en plåt och fyll dem max till 2/3 med smet.
  7. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Ta ut och låt svalna en stund i plåten innan de flyttas till ett bakgaller.
Jag spritsade grädde som dekoration, men man kan förstås ha en frosting också. De har ganska stark chokladsmak, så en söt frosting ska jag prova med nästa gång. Måste säga att de faktiskt var godare dagen efter, de kändes saftigare då. Jag provade också med att spritsa över den chokladsmörkräm som jag gjorde till ajakakorna, och det var också gott som frosting.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar