söndag 11 november 2012

Födelsedagstårta med lime- och jordgubbsmousse



Efter att ha jobbat exteremt mycket båda två i ca två veckor och varit på konferens i Bryssel (kom hem vid midnatt i fredags) så har vi tagit det ganska lungt i lördags. Vi har nog aldrig varit så långt ifrån varandra någon gång. Peter i Kiruna och jag i Bryssel. Så igår hyrde vi några filmer och sen förberedde jag maten lite till i dag söndag. Jag fyllde år när jag var i Bryssel så vi har haft familjen hemma på lunch och tårta idag istället.

Vi hade crème ninon till förrätt och sedan hade jag gjort en fläskstek till varmrätt. Den stekte jag i ca 1,5 timmar (2,5 kg) i knappt 125 grader upp till 68 grader. Jag kryddade med salt, vitpeppar och rosmarin. Den fick rotera några gånger i ugnsformen under stektiden. Serverades med gräddsås, potatis, morötter och lingon (min mammas hemkokta).

Sedan blev det tårta. Jag gjorde en fantasiblomma som dekoration. Tårtan innehåller jordgubbsmousse och limemousse och jag spacklade med limesmörkräm som jag färgade rosa innan jag lade på locket av sugerpaste.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar