fredag 26 oktober 2012

Min höstgryta

Nu har det blivit riktigt kallt ute och den första snön kom igår. Känner mig väldigt sugen på en höstgryta med lite svamp och morötter i. Så jag gick och handlade en bit högrev på lunchen och nu står grytan och puttrar. Jag skriver det här receptet under tiden (och går och smakar av och justerar efter hand).



Min höstgryta
Ingredienser:
1 kg högrev i grytbitar
2 gula lökar
2 stora morötter
5 dl vatten
1 dl rödvin
2 dl grädde
500 g krossade tomater
2 lagerblad
3 st kalvbuljongtärningar
1 tsk timjan
300 g champinjoner
1,5 tsk dijonsenap
Salt och svartpeppar

Gör så här:
  1. Hacka löken och lägg i en gryta.
  2. Bryn köttet och lägg varefter över i grytan.
  3. Häll på vatten, vin, grädde och krossade tomater
  4. Lägg i timjan, lagerblad, senap och buljongtärningar
  5. Koka upp och låt puttra.
  6. Efter en halvtimme: skala och dela morötterna i stora bitar och lägg i grytan.
  7. Fortsätt koka i ca en halvtimme till. Kolla att köttet är mört.
  8. Dela champinjonerna i bitar och bryn och lägg i grytan
  9. Koka ytterligare 20 minuter och smaka av med salt och svartpeppar
Grytan blev riktigt god. Jag kokade ett blomkålshuvud och ris till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar