söndag 29 januari 2017

Angelina 4 år - spidermantårta med rosor

Angelina är så härlig! Hon gillar både Spiderman och rosor, och vill ha båda på sin tårta. För enkelhets skull beställde jag en oblatbild på Spiderman.





Angelina och Emilio

Angelina med mamma


Tårtan består av "världens bästa tårtbotten", ett lager chokladmousse  men istället för 110 g mörk choklad tog jag 75 g mörk och 35 g vit choklad, för en barnsligare smak (lite väl mild för min egen smak dock och i och med att man har i vit choklad blir moussen lösare så man skulle kunna ta i något gelatinblad). Sedan också två lager hallonmousse. På varje lager grundade jag med mosade hallon blandat med lite hallonsylt för att få lite saftigare bottnar. Sedan spacklade jag tårtan med smörkräm och täckte medmarsipan.

Smörkrämen vispade jag ihop på 200 g smör, 175 g (knappt 3 dl) florsocker, 1 msk vanilj eller citronsaft och 0,5 dl kokhett vatten.

Bilden sattes fast med smält gelatin och det var svårt att hitta information om hur man skulle göra. Men jag smälte några gelatinblad och penslade på marsipanen. Använde tre blad vilket var för mycket, Nästa gång tar jag 1 blad och en halv dl vatten.

Minicitroncupcakes med citronsmörkräm var också beställt

Födelsedagsbarnet

Angelina och jag

Angelina och Faster Vickan.


Fyra generationer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar